Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Bácskai János kérdése a hibrid autók támogatásáról

2009.06.09

Kép 

 

 

 

 

 

ORSZÁGGYŰLÉSIKÉPVISELŐ
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség

Képviselőcsoportja

Kérdés

 

Dr. Szili Katalin

az Országgyűlés Elnöke részére

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

 

 „Egy tucat és más semmi? „Zöld”-ségeket beszélnek, vagy lesznek konkrétumok annyi ígéret után?címmel a házszabály 91.§. alapján kérdést kívánok feltenni Szabó Imre Miniszter úrnak.

 

Tisztelt Miniszter úr!

 

2007. február 21-én az Ön elődje, Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter valamint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter munkamegbeszélésen tekintette át a klímaváltozás legsürgetőbb hazai teendőit. A tárcák vezetői sajtótájékoztatón számoltak be a közösen meghatározott feladatokról, így többek között a központi közbeszerzés felülvizsgálata a környezettudatos közbeszerzések érdekében, a hibridhajtású gépjárművek ismertségének és előnyeinek elismerését célzó akciók, vagy az adórendszer áttekintése során azon fiskális intézkedések beépítése, amelyek világos fiskális preferenciákat fogalmaznak meg a környezetbarát technológiák irányába.

 

Még kormányzati szerepvállalása előtt, dr. Oláh Lajos képviselő 2007. októberében szintén azzal a hangzatos javaslattal állt elő, hogy az állami autók fele 2010-től legyen hibrid hajtású. A képviselő - akkor a parlament környezetvédelmi bizottságának tagja - azt kérte a kormánytól, hogy dolgozza ki az erről szóló törvényjavaslatot, amelyben az is szerepeljen, hogy az állami autók másik fele olyan személygépkocsi legyen, amelynek károsanyag-kibocsátása 130 gramm/kilométer alatt marad. Emellett Oláh képviselő úr javasolta az önkormányzatoknak is, hogy kövessék ezt a példát.

A 2008. augusztusában kiírt közbeszerzési pályázat eredményeképpen 2009 áprilisáig a környezetvédelmi tárca tizenkét vadonatúj hibrid üzemű autót vásárolt. „Büszke vagyok arra, hogy példát mutathatunk a környezetkímélő közlekedéssel, és szeretném, ha előbb-utóbb több tárca és az üzleti szféra is követné a példánkat” – hangsúlyozta Ön nemrégiben egy sajtótájékoztatóján.

De hogyan, tisztelt Miniszter úr, ha Önök csak ígérgetik a hibrid, illetve alternatív hajtású autók adóterheinek valós csökkentését? Ma négymillió járműből mindössze 2604 db hibrid, ez 0,065 %-ot jelent csupán! Többféle adókedvezményt lehetne tenni, ez ugyanis ezrelékekben is csak nehezen mérhető kiesést jelentene a költségvetésnek.

 

Meggyőződésem, hogy a minisztériumra saját autóbeszerzésein túl jóval több feladat hárulna. Az Önök feladata éppen az lenne, hogy kezdeményezzenek, támogassanak, segítsék az alacsony szén-dioxid kibocsátású járművek mielőbbi elterjedését, más tárcákkal együtt megteremtsék ehhez a feltételeket.

 

Kérdezem a tisztelt Miniszter úrtól:

1.      Milyen konkrét lépéseket tett az Ön tárcája az alternatív energiaforrásokkal működő (hibrid-, elektromos-, bioetanol (E85)-, biodízel-, ill. gázhajtású) járművek magyarországi bevezetésére, különös tekintettel a tömegközlekedésben a bioüzemanyaggal működő járművek beszerzésére, az állami szerepvállalás részleteire vonatkozóan?

2.      Mikor fogják kezdeményezni az Önök által korábban megígért környezetbarát gépjárműtípusok regisztrációs adójának eltörlését?

3.      Mikor fog kezdeményezni az Ön tárcája jogszabály módosítást a fentiekben felsorolt gépjárműtípusok teljesítményadójának eltörlésére/mérséklésére bizonyos teljesítmény-(< 110 kW), illetve CO2-kibocsátás érték (< 130 g/km) alatt, így biztosítva a lehetőséget az önkormányzatok számára a kedvezmények megadására?

4.      Mikor és milyen konkrét egyéb támogatásokat kaphat az az önkormányzat, amely alternatív hajtású gépjárműre cseréli autóit, buszait?

5.      Szándékozik-e az Ön tárcája támogatni bármilyen módon azokat az önkormányzatokat, amelyek ingyenessé teszik a fenti gépjármű típusok számára az ingyenes/kedvezményes parkolást?

Várom megtisztelő válaszát!

 

 

Budapest, 2009. május 18.

 

 

 

 

 

Dr. Bácskai János